تجربه کاربری وب سایت

بدون شک طراحی جذاب برای یک سایت مهم است اما مهم تر از آن تجربه کاربری و کاربردپذیری طرح سایت است، به طوریکه عامل تعیین کننده موفقیت یا شکست آن سایت می باشد. در اینجا روی جزئیات طراحی سایت بحث نمی کنم، بلکه بر روی روش هایی صحبت می کنم که باعث خواهد شد وب سایتی تاثیر گذار برای تجارت خود داشته باشید، مخاطب خود را شناخته و به تعاملی مناسب با او برسید.

کاربران چگونه فکر می کنند؟

عادات کاربران یک سایت تفاوت چندانی با عادات خریداران یک فروشگاه ندارد. کاربران همانطور که به بازدید صفحات جدید می پردازند، برخی از متن ها را نگاه می کنند و بر روی اولین لینکی که مورد علاقه شان است، یا توجه شان را جلب می کند، یا برایشان مبهم است کلیک می کنند.

کاربران قدردان کیفیت و اعتبار هستند

تجربه ثابت کرده اگر محتوای یک سایت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و این محتوا با تبلیغات و طرح سایت هماهنگ حمایت شود، وب سایت مخاطب پسند بوده و تعداد بازدید بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل است که در طراحی سایت محتوا بر طراحی ارجهیت دارد.

کاربران به اسکن مطالب بسنده می کنند

تحقیقات نشان داده کاربران فقط نکات مورد نظر خود را در یک صفحه وب دنبال می کنند و تمامی محتوا برای کاربر در مرکز توجه قرار ندارد.

کاربران اینترنتی بی طاقت هستند

اگر وب سایت شما در نگاه اول آن چیزی نباشد که کاربر انتظارش را دارد، هم طراح آن سایت در کارش شکست خورده و هم شرکت شما به نتیجه مطلوب خود نخواهد رسید. چنانچه یک وب سایت در نگاه اول خواست بیننده را در مقابل چشمان او قرار ندهد، وی را به سمت پیدا کردن سایتی جایگزین هدایت کرده است. پیشنهاد می کنم در طرح سایت تان این نکته را جدی بگیرید. در فضای اینترنت اگر وب سایت شما دیده نشود مطمئن باشید سایر امتیازات آن و همچنین شرکت شما اهمیتی نخواهد داشت.

کاربران انتخاب بهینه ای ندارند

کاربران معمولا با دقت و به طور منطقی به دنبال اطلاعات نیستند. اولین موردی که نظر آن ها را جلب کرده و به آن ها این حس را منتقل کند که آیتم مورد نظرشان از این طریق یافت می شود را کلیک می کنند. آن ها یک خط مستقیم و منطقی برای جستجو ندارند.

کاربران می خواهند کنترل داشته باشند

توجه داشته باشید که کاربران اینترنتی می خواهند که خودشان کنترل مرورگر را در دست داشته باشند. اینکه چه پنجره ای باز می شود و اینکه اطلاعات ثابتی که مدنظر آنهاست در سراسر جستجوی شان در سایت ارائه شود برای آن ها اهمیت دارد. آن ها پنجره های pop up را نمی پسندند و در هر قسمت از سایت انتظار دارند که به راحتی بتوانند به صفحات قبلی بازگردند و مسیر خود را عوض کنند.

کاربران چگونه فکر نمی کنند؟

مطابق قوانین اولیه Krug در قابلیت استفاده (Usability) سایت، صفحات وب باید واضح و خود تعریف باشند. کار اصلی طراح سایت همواره رها کردن کاربر از علامت های سوال است. همه چیز در یک سایت باید واضح بوده و هر آیتم خود، تعریفی برای خودش باشد و به چشم کاربر آشنا بنماید. با عدم شفافیت مفاهیم متن ها و آیتم های صفحه این امر را به عهده کاربر قرار داده اید که خودش نتیجه ای از آن ها بیرون بکشد، و فراموش نکنید این نتیجه گیری می تواند مثبت یا منفی باشد. بنابراین باعث می شوید حرکت کاربر ازنقطه A به نقطه B شبیه یک علامت سوال در ذهن او بوده و موجب گیج شدن وی و در نهایت خروج او از سایت شما شود.

یک ساختار تمیز و اصولی کمک می کند تا کاربر بتواند لینک مورد نظرش را به راحتی تشخیص داده و به سرعت به هدف خود برسد. همانطور که می دانید از آنجایی که چشم کاربران صفحه سایت را بر اساس F-Pattern اسکن می کند شما می توانید لینک های مورد نظر را با استفاده از این الگوها در دید رس کاربران قرار دهید. در همین راستا و در جهت کم کردن نقاط مبهم در طراحی سایت، بهتر است تصاویری که به منظور توضیح مطالب در سایت قرار می گیرند در سمت چپ صفحه گذاشته شوند.

اگر از این مطلب لذت بردید، برای دریافت مطالب مشابه در صندوق ایمیل خود اینجا را کلیک کرده و مشترک شوید >

ثبت یک نظر