چگونه با شرکت در رویدادهای مختلف، برای کسب و کار خود بازاریابی کنیم؟
بازاریابی از طریق برگزاری رویداد، به برگزاری یا شرکت در نمایشگاه، کنفرانس، همایش و دیگر انواع رویدادها برای عرضه محصول، خدمات یا اهداف دیگر تجاری گفته میشود.
بازاریابی توسط این رویدادها که میتوانند به شکل آنلاین و آفلاین برگزار شوند به شکل حمایت، میزبانی و یا شرکت در آنها انجام میگیرد.
چرا بازاریابی رویداد مهم است؟
در سیستم تجاری فعلی که قدرت انتخاب در اختیار خریداران است، کسب و کارها باید از هر فرصتی برای ایجاد ارتباطات، اثبات حسن نیت و کسب اعتماد مخاطبانشان استفاده کنند. مشتری مدرن، در هنگام ارزیابی خرید یک محصول یا انتخاب یک راهکار به چیزی بیشتر از یک ارائه ساده نیاز دارد. رویدادها، موقعیتهای فوق العادهای برای برندها هستند تا بتوانند احساس اولیه شرکت، زاویه دید آن و شخصیتاش را منتقل کنند.
بازاریابی رویداد باید بخش جامعی از تقاضای جامعه هدف را پوشش دهد و ترکیب استراتژیکی از رویدادهای آفلاین و آنلاین باشد.
میزان تاثیر بازاریابی رویداد
رویدادها برای اینکه تاثیرگذار باشند، باید به یاد ماندنی باشند. مطمئناً تاثیر مدنظر، بستگی به اهداف برند دارد ولی بیشتر شرکتها، خواهان این هستند که یک رویداد، چیزی فراتر از معرفی آنها بر روی صحنه، برایشان به ارمغان بیاورد.
زمانی که یک رویداد ایدهآل برگزار شود، میتواند تاثیر عمیق و طولانی مدتی از برند شما بر روی مخاطبانتان بر جای بگذارد. زمانی که در یک رویداد، اجازه می دهید که مخاطبان استفاده از محصول یا خدمات شما را تجربه کنند، در حال برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه هستید.
طبق گفته Craig Hanna، تمامی رویدادها نتایج یکسانی ندارند. به رویدادها باید بعنوان عاملی برای گسترش برند و محتوای سازمانی نگاه شود.
بر اساس گزارش ۲۰۱۲ IDC، برگزاری یک رویداد معمولی معادل یک پنجم بودجه بازاریابی شرکت ها در طول یک سال است، مشخصاً برگزاری رویداد کار هزینه بری است.
چهار دلیل برای بازاریابی رویداد
شرکتها با اهداف گوناگون تصمیم به حضور یا برگزاری رویدادهای مختلف میگیرند. یک شرکت کوچک ممکن است که بخواهد در معرض توجه یک وبینار اینترنتی قرار بگیرد در حالی که یک شرکت بزرگ ممکن است به تعامل رو در رو نیاز داشته باشد. نمودار زیر که از مجله BtoB برداشته شده است، اصلی ترین اهداف بازاریابی رویداد را برمیشمارد.
۱. برندینگ و آگاهسازی
یکی از دلایل کلیدی برای شرکت در یک رویداد از طرف یک کسب و کار، نمایش و ساخت برند است. بازاریابی رویداد باعث می شود که هویت برند، از نزدیک و از طریق تعامل با مشتریان به نمایش گذاشته شود.
یک رویداد، محل مناسبی برای به اشتراک گذاری ایدهها و رفتار به طریقی است که همیشه یک برند ادعای آن را کرده است.
Ken Gaebler : فراموش نکنید که اهالی رسانه اغلب در رویدادهای صنعتی شرکت میکنند. از برگزارکنندگان رویداد بخواهید که لیست دقیقی از خبرنگاران و وبلاگنویسهایی که به رویداد دعوت شده اند را ارائه دهند. با آنها تماس بگیرید و یک مصاحبه ویژه یا کنفرانس خبری را ترتیب دهید. این باعث میشود که یک مقاله ویژه برای شما در رسانهها منتشر شود.
۲. ایجاد رهبری
یکی دیگر از دلایل مهمی که کسب و کارها تصمیم میگیرند در رویدادها شرکت کنند، ایجاد رهبری در زمینهای خاص است. چه چیزی بهتر از این وجود دارد که در جایی حضور داشته باشید که مخاطبان هدفتان در آنجا جمع هستند. رویدادی که صحیح برگزار شود، به شرکت شما این امکان را می دهد که با کسانی تعاملی قوی برقرار کنید که برایشان مهم است چه کسی هستید و چه کاری می کنید.
Andrea Vahl یکی از نویسندگان کتاب Facebook Marketing All-in-One for Dummies میگوید: در چنین روزهایی که شبکه های اجتماعی قدرت گرفتهاند، محتوایی که رو در رو ارائه شود میتواند برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه در فضای مجازی را گسترش دهد. مطمئن باشید که در طول رویداد یک هشتگ برای آن ایجاد کنید و پیگیر گفتگوهایی که در طول رویداد راجع به آن در شبکههای اجتماعی رخ میدهد، باشید.
۳. جذب مشتری و تشویق برای خرید
با شرکت در رویدادها، میتوان با برقراری ارتباطی انسانی نوعی تعهد و وفاداری آفرید و مشتریانی از بخش های گوناگون را جذب کرد.
در تبلیغات روزانه معمولی، بازاریاب باید تمام تلاش خود را بکند تا در میان کارهای روزانه، توجه مشتریان را به خود جذب کند ولی در طول یک رویداد او این شانس را دارد که محصولات و خدمات خود را به کسانی ارائه کند که بر روی موضوع خاصی متمرکز شده اند.
۴. آموزش
هدف بسیاری افراد از شرکت در رویدادها، شبکه سازی و آموزش است. هر یک از اینها در مسیر خود، موضوعات مهمی هستند. مهم نیست رویداد برگزار شده، چگونه رویدادی باشد، شرکتها میتوانند با انتقال دانشی که برای مخاطبان ارزشمند است، ارزش خود را در چشم آن ها بالا ببرند.
Nice article ! Thank you..