گزارش مصاحبه روزنامه فرصت امروز درباره بازاریابی اینستاگرامی پارس آنلاین (از متن مصاحبه):
ارتباط صمیمانه با مشتری از کانال رسانه ای پرطرفدار
حفظ یکپارچگی نام برند: مشتریان و مخاطبان اصلی این شرکت ارائهدهنده خدمات اینترنتی، آن ر ا به نام پارسآنلاین میشناسند و به نظر می آید این شرکت به خاطر توسعه هشتگ خود از نام خوبآنلاین برای صفحه اینستاگرامی خود استفاده کرده است. شیوهای که به این منظور استفاده شده، به عقیده من مناسب نیست. این شرکت میتوانست از همان نام خودش برای این صفحه استفاده کرده، و در میان پستها و مطالب اشتراکی در مورد هشتگها نیز اطلاع رسانیکند. اگر این اتفاق میافتاد شاید زیر پستها در میان کاربران بحثهایی نیز در این باره صورت می گرفت. در واقع این شرکت هم از طریق تصاویر و هم از طریق نوشتار میتوانست این شیوه را اجرا کند. به هرحال استفاده از یک نام برند و یکپارچگی در تمامی شرایط از اصول اصلی برندینگ است. این یکپارچگی باید حفظ شود، چون در غیر این صورت باعث ایجاد یکسری ابهامات در ذهن مشتریان خواهد شد. ابهاماتی مانند اینکه آیا صفحه ایجاد شده در اینستاگرام ربطی به شرکت اصلی دارد یا نه. ایجاد این ابهامات در ذهن مشتریان مطمئنا چندان جالب نخواهد بود. حال اگر خوبآنلاین یک کمپین بازاریابی مجزایی است، بهتر بود که شرکت صفحهی مجزایی برای آن تهیه کند و در این باره نیز به مخاطب توضیحات بیشتری بدهد.
تمرکز بر مخاطبان هدف: مخاطبان هدف پارسآنلاین و یا به نوعی مشتریان اصلی آن گروه سنی را شامل میشوند که از مخاطبان اصلی این شبکه اجتماعی هستند، پس با این توصیفات حضور پارس آنلاین در این شبکه مناسب است. گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ در اینستاگرام حضور فعال دارند و شرکتهایی که گروه هدفشان این قشر از جامعه است، بهتر است به سراغ این رسانه بروند. در این میان نکته مهمی حائز اهمیت است. شرکتهایی به مانند پارس آنلاین، هنگامیکه در اینستاگرام حضور فعال دارند باید سعی کنند در بازاریابی اینستاگرامی خود ارتباط مناسبی با گروه سنی یاد شده داشته باشند. این درحالی است که به نظرم پارسآنلاین هنوز نتوانسته این ارتباط را با این گروه برقرار کند.
تصاویر طراحی شده اختصاصی: درباره تصاویر استفاده شده در صفحه اینستاگرام پارس آنلاین می توان گفت تصاویر استفاده شده توسط پارسآنلاین بیشتر برگرفته از صفحههای اجتماعی دیگر است و پارسآنلاین از تصاویر طراحی شده اختصاصی خود برای این صفحه استفاده نکرده است. این شیوه شاید برای برند صاحب نامی به مانند پارس آنلاین شیوه درستی نباشد. این شرکت میتوانست از طرحهای اختصاصی خودش و یا طرحهایی که برای تبلیغات سایر رسانهها استفاده کرده برای این صفحه اجتماعی استفاده کند. در واقع شرکت به راحتی میتوانست در این طراحی هویت بصری که پارسآنلاین برای خود تعریف کرده را به مخاطبان یادآوری کند. البته این شرکت علاوه بر تصاویر عمومی از تصاویری نیز به منظور اطلاعرسانی درباره اتفاقات روز و جشنوارههای برگزار شده توسط این شرکت برای ارتباط با مشتریان استفاده کرده است ولی این تصاویر کم است و میان عکس های دیگر تا حدودی گم شدهاند. هر چند پارس آنلاین به راحتی میتوانست چنین اخبار و اطلاع رسانیهایی را به سایت اصلی و شبکههای اجتماعی دیگرش که مناسب برای متن هستند، لینک کند.
علاوه بر این پارس آنلاین گاهی از این رسانه تبلیغاتی همراستا با رسانههای تبلیغاتی دیگرش نیز استفاده کرده است برای مثال این شرکت، آگهیهای محیطی خود را نیز در صفحه اینستاگرام به نمایش گذاشته است، به عقیده من این روال کمی ناشیانه انجام شده است، در واقع این طور بگوییم در صورتیکه پارس آنلاین یک یا چند کمپین تبلیغاتی به راه می انداخت که تمرکز آن بر روی صفحه اینستاگرام شرکت بوده و از رسانه های دیگر همچون بیلبوردهای محیطی نیز در این راستا استفاده می کرد، بدون شک میتوانست از این فرصت استفاده کرده و مخاطبانی از این طریق برای بازدید از صفحه اینستاگرام خود جذب کند.
با این توصیفات به نظر می رسد پارس آنلاین فعلا تصمیم نگرفته که با تمرکز بیشتری بر روی این شبکه فعالیت کند. تعداد پستهای قرار گرفته در صفحه پارس آنلاین کم است و این شرکت میتواند پستهای بیشتری برای صفحه خود در نظر بگیرد. علاوه بر تعداد کم پستها، میزان مشارکت مخاطبان نیز در صفحه اینستاگرام پارس آنلاین پایین است. با این اوصاف به نظر می رسد پارس آنلاین نگاهی یکطرفه به این رسانه تبلیغاتی داشته است. در حالی که این شرکت میتواند با همراستایی رسانههای مختلف، کاربران صفحه خود در این رسانه را افزایش دهد.
جمع بندی: به طور کلی این شرکت باید در بازاریابی اینستاگرامی خود از تصاویر با کیفیت از نظر هنری و همچنین بهینه شده برای وب در صفحه اینستاگرام خود استفاده کند. مطمئنا با اجرای این شیوه مخاطبان بیشتری برای خود جلب خواهد کرد. به هرحال باید تصاویر آنقدر جذاب باشند که مخاطب را مجبور کنند هر روز برای دیدن صفحه اینستاگرامی پارس آنلاین به آن سر بزنند. علاوه بر این موارد، پارسآنلاین باید برای رده سنی این شبکه تولید محتوا کند. پارس آنلاین اگر از تصاویر داخلی شرکت و کارکنان خود نیز در این صفحه استفاده کند، شاید به ایجاد حس صمیمت میان برند و مشتریانش کمک کند. البته این تصاویر باید از نزدیک و دوستانهتر تهیه شود تا مخاطب ارتباط بهتری با آنها برقرار کند. این شیوه باعث میشود که فضای شرکت را صمیمانهتر جلوه دهد و مخاطب نیز با چنین فضاهایی ارتباط بهتری برقرار میکند.
علاوه بر موارد عنوان شده، این شرکت میتوانست با صفحههای هم راستا با زمینه فعالیت خود نیز ارتباط خوبی برقرار کرده و از این طریق هواداران صفحه های دیگر را به سمت صفحه خودش جذب کند. فضای عکسها نیز میتوانستند با یکدیگر هماهنگی بهتری داشته باشند، این کار به هویت بصری پارس آنلاین کمک زیادی خواهد کرد، حتی پارس آنلاین باید به مکان قرارگیری امضای خود بر روی تصاویر دقت کند تا در تمامی آنها این امضا به یک شکل باشد. علاوه بر مکان قرارگیری امضا، حتی از چند نوع مختلف امضا استفاده شده و شرکت پارس آنلاین باید به این موضوع نیز دقت کند.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه بازاریابی اینستاگرامی پارس آنلاین بر روی تصویر زیر کلیک کنید: